En engagerad konsultchef som trivs i mötet med människor

Marie Berglund har arbetat hos Konsultia i ungefär ett år, men har lång erfarenhet i bemanningsbranschen. Hon ser hur branschen har utvecklats och tror på framtiden, särskilt för nischade bemanningsföretag som Konsultia.

Marie tycker om att arbeta med människor och som konsultchef får hon träffa kunder, konsulter, gymnasieelever och många andra. 

— Det bästa med jobbet är det mänskliga mötet. I det här jobbet är det en stor fördel att ha ett intresse för människor eftersom man måste vara inkännande och lyhörd för vad en person verkligen säger för att kunna hjälpa till, oavsett om det gäller kunden eller konsulten.

Marie trivs väldigt bra på sin relativt nya arbetsplats, även om hon längtar efter att få arbeta med sina kollegor och kunder ansikte mot ansikte. 

— Ledningen har varit stöttande i vårt hemarbete. Men det är också upp till var och en att se till att vi håller kontakt med varandra i arbetsteamet. Jag brukar slå en signal till kollegorna för att visa omtanke och prata lite. Jag tror att de digitala mötena kommer att vara ett fortsatt verktyg i arbetet, men jag längtar efter det fysiska mötet med kunder, kollegor och konsulter. 

Erfaren konsultchef

När Marie kom till Konsultia hade hon redan erfarenhet från branschen, då hon för ca 10 år sedan arbetade hos en annan aktör, där hon var med och startade upp kontoret i Örnsköldsvik. 

— Under den tiden var Jimmy, nuvarande vd på Konsultia, affärsområdeschef på samma företag. Det var så vi först träffades. 

— En rolig tid, men efter några år kände jag att jag gjort mitt och gick vidare till fastighetsbranschen. Åren gick och under en affärsresa stötte jag på Jimmy av en slump och kände där och då att jag kanske inte var helt färdig med bemanningsbranschen ändå och på den vägen är det, det var ett lyckligt sammanträffande. Nu är jag tillbaka i branschen med härliga kollegor och ett gott arbetsklimat. Det händer mycket i branschen och det inspirerar mig. Det är roligt att arbeta! 

Maries dagar fylls av rekryterings­samtal, konsultpresentationer till kunder, personalansvar och säljarbete.

— Jag arbetar också proaktivt med information, främst mot gymnasieskolor och yrkesakademin. Jag vill att de som studerar ska veta att bemanningsbranschen och industrin är goda val till arbete. Under mötena får de ­information om vår nisch och vilka villkor som gäller. Det är ett arbete jag gör med stor stolthet. 

För Konsultia är uppföljning en viktig del i arbetet. I pandemitider har de inbokade teamsmöten varje vecka, tidigare åkte de ut till kunden för att höra hur arbetet går. Med konsulterna gäller detsamma, även om det då kan bli genom ett telefonsamtal. 

— Det är viktigt för mig med hög närvaro för att jag ska göra ett bra jobb. 

Svensk industri och Konsultia i framtiden

Marie ser med entusiasm fram emot var hon tror att Konsultia som bolag är om 10 år. 

— Jag tror att Konsultia är ett av de tre största bemanningsföretagen inom industrin i Sverige. Jag tror också att vi om några år kommer att ha fler kontor i landet. Det är givetvis en svår prognos att ställa, men jag tror på oss och på branschen.