Att skriva CV

Ett CV är en förteckning över dina kompetenser och erfarenheter.

  • Högst upp på ditt CV skriver du dina kontaktuppgifter såsom namn, mail, telefonnummer samt datum.
  • Håll ditt CV kort, det ska ge en bild av dig och dina kvalifikationer.
  • Dela upp ditt CV i rubriker som exempelvis: Arbetslivserfarenhet, utbildning, språk övrigt, referenser. Detta gör det enkelt för läsaren att följa med i texten.

Under arbetslivserfarenhet skriver du under vilken tidsperiod du jobbade, tjänst, företag samt en kort beskrivning av dina arbetsuppgifter.

Under utbildning skriver du datum för utbildningen, utbildningens namn, skolans namn, nivå på utbildningen samt studieort.

Under rubriken språk skriver du språk samt grad av kunskap exempelvis mycket goda, goda, grundläggande osv.

Under rubriken övrigt nämner du exempelvis om du har körkort och tillgång till bil.

Under rubriken referenser skriver man oftast ”referenser lämnas gärna på begäran”. Då du lämnar referenser är det viktigt att du kollar upp att det är ok att lämna personen som referens, så att den är förberedd på att den kommer att bli kontaktad.

  • Använd alltid omvänd kronologisk ordning: det vill säga starta alltid med det senaste arbetet/utbildningen osv. Det ger en tydlig struktur, dessutom är de senaste erfarenheterna mest aktuella.
  • Skräddarsy ditt CV till företaget och tjänsten. Varje företag vill veta varför du söker dig just till dem och vad du har för erfarenheter som passar just den tjänsten.
  • Korrekturläs ditt CV, lägg ifrån dig det eller be någon kompis kolla igenom det så att texten inte har några slarv- och stavfel.
Visa alla jobb